کشاورز: در کشور ما بد جا افتاده که به بازیکن 20 ساله می گویند جوان!

راز شگفتی‌ساز بزرگ لیگ فاش شد؛ یک نگاه غیرمعمول!

سعید کشاورز، سرمربی تیم شهرداری ساوه، از دلیل زیبای خود برای جوانگرایی گسترده در تیمش پرده برداشت.

به گزارش فوتسال 40، شهرداری ساوه با هدایت سعید کشاورز و بازیکنانی که میانگین سنی شان 21 سال بود نتایج درخشانی در لیگ برتر کسب کرد. این تیم با گروهی که چند نفرش هنوز مدرسه می رفتند به جنگ رقبای پرستاره رفت و در نیم فصل دوم گل کاشت. شاگردان کشاورز 9 هفته متوالی بدون باخت را پشت سر گذاشتند. آنها در دور برگشت هیچ باختی در خانه ندادند و فقط مقابل سن ایچ و گیتی در ساوه و اصفهان شکست خوردند. آنها 23 امتیاز کسب کردند و سومین خط دفاعی برتر لیگ لقب گرفتند.

بازی دادن به چنین تیم جوانی در لیگ نزدیک و پرفشار ایران ریسک بزرگی بود که رمز آن را از سعید کشاورز پرسیدیم. سرمربی جوان شهرداری ساوه در گفت و گو با فوتسال 40 اشاره بسیار جالبی به این جوانگرایی گسترده در تیمش داشت:

از بقا تا شگفتی…

تیم شهرداری برای بقا در لیگ بسته شده بود. یک رتبه بین یازدهم تا دوازدهم طبق توافقی که با باشگاه داشتیم در نظر گرفته بودیم و هدف فقط ماندن در لیگ برتر بود. طبق همین هدف نیز بودجه برای تیم در نظر گرفته شده بود.

آن طور که فکر می کردیم نشد

فکر می کردیم کار سختی داشته باشیم اما با برنامه ریزی و تلاشی که داشتیم توانستیم هدف اولیه ای که داشتیم را خیلی سریع به دست بیاوریم. بعد از رسیدن به این هدف شانس این را داشتیم که رتبه تک رقمی به دست بیاوریم و در نهایت نیز موفق شدیم در پله هشتم بیایستیم. البته می توانستیم شاید با کمی تلاش رتبه های بهتری هم می شد کسب کرد.

نیم فصل دوم رویایی…

در نیم فصل دوم واقعا خیلی خوب بودیم. فقط دو باخت بیرون از خانه مقابل سن ایچ و گیتی پسند داشتیم.فکر می کنم از نظر تعداد گل خورده هم در نیم فصل دوم تیم دوم بودیم، در کل لیگ هم از این نظر سوم بودیم که برای یک تیم در اولین فصل حضورش در لیگ آمار خیلی خوبی است.

جوان ترین تیم چند سال اخیر

میانگین ما 21 سال بود. در نیم فصل ما در اکثر بازی ها تنها 3-4 بازیکن بزرگسال داشتیم. جزو جوان ترین تیم های لیگ در این چند سال اخیر بودیم. تقریبا تمام بچه هایمان در این فصل گل زدند که این خودش یک رکورد خوب بود. حتی بازیکنان 17-18 ساله مان هم در این فصل توانستند گل بزنند.

جوانگرایی؛ اجباری یا اختیاری؟

من هر جا که باشم جوانگرایی می کنم. کار کردن با جوان ها را دوست دارم. معتقدم که فوتسال و ورزش مال جوانان است. این شاید در کشور ما بد جا افتاده که به بازیکن 20 ساله جوان می گوییم. به بازیکن 16 ساله جوان می گویند. باید به این بازیکنان اعتماد کنیم و شرایط رشد را برایشان فراهم کنیم. قطعا بازیکنان جوان با رشد و انگیزه بالایشان جوان اعتماد مربیان را خواهند داد. امیدوارم که بتوانم چه در شهرداری و چه در هر تیم دیگری این کار را انجام دهم. چون واقعا کار کردن با جوانان را دوست دارم و برایم لذت بخش است.