بهت و بغض در بندر...

جنجال بزرگ هفته؛ همه دیدند جز آنی که باید! (عکس)

مردود اعلام شدن گل پالایش مقابل گیتی پسند جنجالی ترین صحنه هفته شانزدهم لیگ برتر فوتسال بود.

به گزارش فوتسال 40، گیتی پسند در حساس ترین بازی هفته شانزدهم لیگ برتر فوتسال موفق شد میزبانش پالایش نفت را با نتیجه 2-0 شکست دهد. البته شاگردان محمد کشاورز خوش شانس بود که این بازی را با سه امتیاز کاملا به پایان رساندند. یک اشتباه داوری جنحالی در دقایق پایانی نیمه اول بازی پالایش-گیتی به مردود اعلام شدن گل میزبان انجامید تا بازی به جای 1-1 با نتیجه 1-0 در نیمه اول به پایان برسد.

در شرایطی که گیتی پسند با یک گل از پالایش جلو افتاده بود، میزبان پیش از پایان نیمه صاحب یک ضربه پنالتی شد. امیر خون جهان، یکی از گلزنان برتر این فصل، پشت این توپ ایستاد و با یک بغل پای زمینی آن را به سمت راست دروازه فرستاد؛ مسعود باقر محمدی تلاش زیادی برای مهار این پنالتی انجام داد اما با این وجود توپ از خط دروازه عبور کرد. دروزاه بان ملی گیتی با هوشیاری و سرعت عمل بالا موفق به بیرون کشیدن توپ شد. کاری که باعث به اشتباه افتادن داوران شد و آنها این صحنه را در میان ناباوری و اعتراض شدید پالایشی ها گل تشخیص ندادند.

در فیلم ها و تصاویر منتشر شده از صحنه پنالتی پالایش نفت این گونه به نظر می رسد که همه توپ از خط دروازه عبور کرده و گل خون جهان سالم است. البته اگر هم تصمیم داوران در این صحنه درست باشد قطعا نمی توان آن را با چشم معمولی توجیه کرد و نیاز به چشم مسلح و دوربین های دقیق تر داریم. در شرایط عادی اما محل قرار گیری توپ در لحظه مورد نظر برای قانع کردن داوران کافی بود و به نظر می رسد این صحنه را باید یکی از بزرگترین اشتباهات داوری فصل بنامیم؛ اشتباهی که باعث شد گیتی بدون دردسر صاحب هر سه امتیاز بازی حساس با پالایش شده و صدرنشینی مقتدرانه اش را تداوم ببخشد.

در حالی که فوتبال ایران سال هاست به VAR تجهیز نشده حالا بازی های مهم فوتسال هم کم کم نیاز به VAR را احساس می کنند. البته اشتباهات داوری در لیگ برتر فوتسال به ویژه در فصل جاری گاها به حدی بوده که بودن یا نبودن VAR آنها را توجیه نمی کند و باید یک فکر اساسی برای پیشرفت همزمان و موازی سطح فنی فوتسال و داورانش انجام شود.