بررسی یک مورد مهم...

جای خالی بزرگ لیگ برتر؛ دهن کجی به کل جهان!

این جای خالی روی نیمکت تیم های لیگ برتر دقیقا در تناقض با مسیر جدیدی است که فوتسال دنیا در پیش گرفته است.

به گزارش فوتسال 40، چند هفته پیش و بعد از پایان دور نهایی چمپونزلیگ فوتسال اروپا طی یک گزارش از تغییرات مهم و اساسی در ساختار فوتسال نوین دنیا برایتان نوشتیم؛ یکی از مهمترین تغییراتی که در این گزارش به آن پرداخته شد آپدیت های جدیدی بود که در پست دروازه بان ایجاد شده است. این آپدیت، دروازه بان های فوتسال را به بخشی از جریان بازی تبدیل می کند و آنها دیگر مثل سبک کلاسیک قبلی تنها دفع کننده شوت بازیکنان حریف نیستند. اما فوتبال ایران تا چه حد سعی در رساندن خود به این آپدیت ها دارد؟ در این مورد خاص متاسفانه جواب منفی است؛ چرا؟ ادامه مطلب را بخوانید…

اگر به نیمکت تیم های لیگ برتری نگاه کنید، یک جای خالی بزرگ روی آن خواهید دید؛ نیمکت تیم های لیگ برتری در طول سال های اخیر همواره مربی دروازه بان نداشته است. مربیان دروازه بانی در فوتسال ایران و در روز بازی تنها نقش گرم کننده دروازه بان ها را دارند و پیش از شروع بازی باید به سکوها رفته و مثل تماشاگران معمولی نقش نظاره گر را ایفا کنند.

دلیل این اتفاق صادر نشدن آی دی کارت کادر فنی – لازمه نشستن روی نیمکت – برای مربیان دروازه بان است. معمولا شش نفر (سرمربی، سرپرست، دو کمک، تدارکات و پزشک) تشکیل دهنده این شش نفر روی نیمکت هستند و جایی برای مربیان دروازه بان روی نیمکت پیش بینی نشده است. به این ترتیب عملا کوچینگ در حین بازی برای دروازه بان ها انجام نمی شود و آنها اگر هم بخواهند کاری از پیش ببرند صرفا بر اساس آن چه در تمرین رویش کار شده خواهد بود.

شاید سازمان لیگ در فرصت باقی مانده تا شروع رقابت ها بتواند تغییری در قوانین خود داده و این جای خالی را پر کند؛ قطعا تا زمانی که مربیان دروازه بان نقش محسوس تری در کادر فنی تیم های لیگ برتری نداشته باشند نمی تواند انتظار اعمال آپدیت های جدید را در دروازه بان های کشورمان داشت. فوتسال 40 طی روزهای آتی با پیگیری تخصصی تر این موضوع سعی خواهد کرد، دلایل، تهدیدها و فرصت هایی که می توان با تغییرات مثبت در این بخش دید را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.